۲۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۲۵

همایش «زنان لرده» در دشتستان برگزار شد

همایش «زنان لرده» در دشتستان برگزار شد

بوشهر - با تلاش خانه فرهنگ دشتستان، اولین همایش «زنان لرده» با هدف تشریح حماسه شیرزنان لرده دشتستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نویسنده و مورخ بوشهری صبح یکشنبه در همایش حماسه زنان لرده در برازجان به رشادت‌های زنان دشتستانی در برهه‌های مختلف تاریخی اشاره کرد و اظهار داشت: زنان دشتستانی در شجاعت شهره هستند و حماسه‌های جاویدی را خلق کرده‌اند.

قاسم یاحسینی به برخی از رشادت‌های زنان لرده دشتستان اشاره کرد و افزود: زنان لرده دشتستان با تفنگ‌های ساده خود توانستند به خوبی در مقابل استمار انگلیس ایستادگی کرده و تلفات سنگینی به انگلیسی‌ها وارد کردند.

وی از شجاعت، دلیری و عزت به عنوان صفات زنان لرده دشتستان یاد کرد و ادامه داد: زنان لرده دشتستان در جریان مبارزه با استعمارگران، توانستند یکی از گروهان‌های انگلیسی‌ها را زمین‌گیر کنند.

نویسنده و مورخ بوشهری بر لزوم ثبت ایثارگری‌ها و رشادت‌های زنان لرده تاکید کرد و بیان داشت: باید این اسطوره‌ها به خوبی به ایرانیان و جهانیان شناسانده شوند و دلیری و عزت آنها معرفی شود.

وی با بیان اینکه زنان دشتستانی همواره دوشادوش مردان خود در عرصه‌های مختلف حضوری گسترده داشته‌اند، اضافه کرد: باید حماسه زنان لرده به عنوان یک الگو به خوبی معرفی شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/12/4/1637904.jpg

یکی از نوادگان زنان لرده نیز در این همایش اظهار داشت: استان بوشهر دارای تاریخی بزرگ است و همواره در مقابل استعمار ایستادگی داشته و اجازه عرض اندام به متجاوزین انگلیسی ندادند.

فریبا نظام زاده با اشاره به ورود انگلیسی‌ها به دشتسان و حمله آنها به کوه‌های گیسکان، خاطرنشان ساخت: زنان رشید لرده در کنار مردان خود به دفاع از این منطقه پرداختند و حماسه بزرگی را خلق کردند.

وی ادامه داد: زنان لرده توانستند به خوبی از سرزمین خود دفاع کرده و نیروهای متجاوز انگلیسی با شکست سنگینی در این منطقه روبرو شدند.

نظام‌زاده، وجود این زنان را افتخاری برای دشتستان و ایران دانست و تصریح کرد: همه باید این زنان دلیر را به عنوان الگوی مقابله با دشمنان قرار داده و این حماسه نیز باید به خوبی معرفی شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/12/4/1637902.jpg

دبیر برگزاری این همایش نیز اظهار داشت: لرده منطقه‌ای از کوه‌های گیسکان دشتستان است که زنان این منطقه در کنار مردان و مبارزان مقابله با استعمار توانستند به خوبی در سرکوب انگلیسی‌ها نقش‌آفرینی کنند.

نعیمه متوسلی اضافه کرد: زنان در این حماسه نقش بسیار مهمی داشتند و خانه فرهنگ دشتستان به منظور معرفی رشادت‌های شیرزنان این سرزمین اقدام به برگزاری این همایش کرد.

تقدیر از تاریخ‌دانان و مورخان حماسه لرده، تقدیر از خانواده‌های زنان لرده‌ای، اجرای رزم خوانی از حماسه لرده توسط آیناز فکروند، ارائه شعر توسط شاعران محلی و پخش مستند و اجرای برنامه نقاشی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

کد خبر 2532577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha